مردمی که بیشترین آسیب زیستمحیطی را تحمل میکنند، کمترین سهم را دریافت کنند
به گزارش افق ری، مرتضی همتی، شهردار باقرشهر، شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه “تهران ۲۰” با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه ایمنی راهها و بهبود مسیرهای مواصلاتی باقرشهر، اظهار داشت: افتخار دارم که در باقرشهر، در جوار حرم سیدالکریم حسنی (ع) در شهری خدمت میکنم که مدفن بیش از ۳۵ هزار شهید گرانقدر کشور است.
وی گفت: باقرشهر دارای وسعت قریب به ۵۰۰۰ هکتار، شامل ۷۰۰ هکتار محدوده شهری و ۴۳۰۰ هکتار حریم است که به نوعی یک شهر فریز شده محسوب میشود. این شهر از شمال به منطقه ۲۰ تهران، از غرب به منطقه ۱۹، از شرق به شهرک انرژی و از جنوب به بهشت زهرا و کمربندی دوم تهران محدود میشود.
شهردار باقرشهر افزود: عبور محور ترانزیتی جاده قم از مرکز شهر و حضور کمربندی دوم تهران در حاشیه آن، باقرشهر را به منطقهای مستعد بروز حوادث جادهای و مشکلات ایمنی تبدیل کرده است.
توسعه مسیرهای مواصلاتی
همتی بیان کرد: ما شاهد افزایش جمعیت شناور و حضور گسترده مردم از تهران در روزهای پایانی هفته در باقرشهر هستیم که این موضوع اهمیت ایمنسازی معابر را دوچندان میکند. ورودی جاده گاز، که مطالبهای ۴۰ ساله برای دسترسی ایمن به کمربندی دوم تهران بود، با بهترین کیفیت آماده و بهرهبرداری شد.
وی ادامه داد: پروژه عظیم احداث پل شهید جعفرزادگان، که به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ تاسیس باقرشهر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان شناخته میشود، ظرف کمتر از ۷ ماه به سرانجام رسید. این پروژه، زمان سفر درونشهری را تا ۱۸ دقیقه کاهش داده و میزان تصادفات را به طور چشمگیری پایین آورده است.
شهردار باقرشهر با بیان اینکه جاده مجیدآباد و جاده قمصر نیز بازسازی و بهسازی شدهاند، گفت: به جای دو ورودی، اکنون باقرشهر دارای ۶ ورودی و خروجی ایمن است که این تحول نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی شهروندان داشته است.
همتی با بیان اینکه شهرهای جنوب تهران زیر بار معضلات پایتخت در حال فرسایشاند، تصریح کرد: امروز به جرات میتوانیم ادعا کنیم که در باقرشهر با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده، توانستهایم مسیرهای ناامن و پر ترافیک گذشته را به مسیرهایی ایمن و روان برای شهروندان تبدیل کنیم.
وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که این بهبود عمدتاً برای شهروندان باقرشهر حاصل شده و در ایام خاص، مانند آخر هفتهها و ایام زیارتی در بهشت زهرا، که میلیونها نفر به آنجا مراجعه میکنند، ممکن است همچنان در محدوده باقرشهر ترافیک مقطعی ایجاد شود که نیازمند حمایت و کمک ویژهتر به شهر است.
شهردار باقرشهر اذعام کرد: باید از کلیشهها عبور کرد. گفتاردرمانی پاسخگوی مشکلات جنوب شهر نیست. ما در جنوب تهران بار سنگین معضلات پایتخت را به دوش میکشیم؛ مشکلاتی که ناشی از سرریز معضلات کلانشهر تهران است.
عبور روزانه ۸ هزار تن زباله تهران از جنوب شهر و باقرشهر
همتی در تشریح مشکلات خاص منطقه گفت: روزانه ۸ هزار تن زباله تهران به مرکز آرادکوه منتقل میشود و مسیر تردد این حجم از پسماند از جنوب شهر تهران و باقرشهر میگذرد. جدای از آثار مخرب زیستمحیطی، نظیر شیرابهها و آلودگیها، استهلاک شدید محورهای ارتباطی منطقه، فشار مضاعفی بر زیرساختهای شهری ما وارد کرده است.
وی افزود: بهشت زهرا (س) نیز با ثبت بیش از ۲۲ هزار تردد روزانه در محور شهید رجایی و جاده قدیم قم، سهم عمدهای در افزایش بار ترافیکی منطقه دارد؛ ترددهایی که عمدتاً مربوط به شهروندان تهرانی است، در حالی که هزینههای آن بر دوش باقرشهر و دیگر شهرهای جنوبی تهران گذاشته شده است.
سهم ناچیز باقرشهر از عوارض آلایندگی
شهردار باقرشهر با اشاره به دستاوردهای مدیریت شهری باقرشهر در دوره جدید اظهار کرد: با وجود این فشارها، شهرداری باقرشهر طی ۲۰ ماه گذشته موفق به ثبت رشد ۶۰۰ درصدی در درآمدهای خود شده است؛ با این حال این درآمدها کفاف حجم عظیم مشکلات و هزینههای تحمیلی را نمیدهد.
همتی عنوان کرد: شهرداری تهران سهم عمده عوارض آلایندگی را به خود اختصاص میدهد و شهرهای حاشیهای مانند باقرشهر، که بار معضلات کلانشهر تهران را به دوش میکشند، از این منابع سهم بسیار ناچیزی دارند. این در حالی است که جمعیت تهران بیش از ۱۴ میلیون نفر است و شهرهای اطراف با جمعیت چند صد هزار نفری، سهمی متناسب با بار تحمیلی بر دوش خود دریافت نمیکنند. این یک واقعیت تلخ است که باید در سطح ملی به آن توجه ویژهای شود.
حق مردم جنوب شهر نباید قربانی معادلات کلانشهر تهران شود
وی در ادامه درباره مشکلات ساختاری و تاریخی شهرداریهای جنوب تهران، به بیان ریشههای برخی از مشکلات مزمن پرداخت و گفت: در خصوص حق مردم جنوب شهر، باید به توافقی که ۲۰ سال پیش، یعنی در سال ۱۳۸۲، میان شهرداری تهران و شورای شهر وقت تهران با شهرداری باقرشهر امضا شد اشاره کنم؛ توافقی که تحت ریاست وقت آقای مهدی چمران انجام شد.
شهردار باقرشهر ادامه داد: براساس این توافق، ۱۶۶ هکتار از اراضی باقرشهر برای توسعه جدید بهشت زهرا(س) به مجموعه شهر تهران الحاق شد. در مقابل، شهرداری تهران متعهد شد تسهیلاتی به مردم باقرشهر ارائه دهد. احداث یک پل تنها یکی از این تعهدات بود که متاسفانه ۱۹ سال به طول انجامید و آن هم به صورت ناقص اجرا شد. سایر تعهدات این توافقنامه همچنان بر روی کاغذ باقی مانده است.
همتی بیان کرد: سال گذشته، در شورای شهر تهران، در قبال بخشی از تعهدات گذشته، قول همکاری مالی داده شد. قرار شد برای پروژهای، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد. از این میزان، ۳۵ میلیارد تومان کمک وعده داده شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از این قول، حتی یک ریال به باقرشهر پرداخت نشده است.
کمتر از ۳ درصد عوارض آلایندگی به باقرشهر میرسد
وی با اشاره به ماده ۲۷ قانون آلایندگی تصریح کرد: ما در باقرشهر ۷۵۰ هکتار شهرک انرژی داریم که نقش کلیدی در تامین انرژی ۷ استان کشور دارد. پالایشگاه نفت تهران، نیروگاه برق ری، و توزیع گاز شمال کشور از این محدوده انجام میشود. با این وجود، سهم ما از عوارض آلایندگی ناچیز است.
شهردار باقرشهر با بیان اینکه قانون جدید عوارض آلایندگی، پالایشگاهها را از شمول خارج کرده است، ادامه داد: بر اساس قانون جدید، واحدهای تولیدی صنعتی آلاینده باید بسته به شدت، مدت و مکان فعالیتشان بین نیم تا یک و نیم درصد عوارض سبز بپردازند. اما در عمل، وصول این عوارض در استان تهران تجمیع میشود و هنگام توزیع، سهم شهرهای جنوبی همچون باقرشهر بسیار اندک و ناعادلانه محاسبه میشود.
همتی اظهار داشت: ۹۱ درصد عوارض آلایندگی در تهران هزینه میشود و سهم شهرستان ری و باقرشهر کمتر از ۳ درصد است؛ این در حالی است که ما دقیقاً در مجاورت منابع آلاینده قرار داریم. چطور ممکن است مردمی که بیشترین آسیب زیستمحیطی را تحمل میکنند، کمترین سهم را دریافت کنند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0